Fiolen min nr 2/2008

I det här numret finns en rapport från förbundsdagen ombord på färjan mellan Helsingfors och Stockholm. Här finns också en hel del material inför spelmansstämman i augusti och en artikel om Finlands svenska folkmusikinstitut som fyller 30 år och får ny huvudman. Spelmannen Kalle Berg porträtteras i en artikel, intervjuad strax innan han blev Mästerspelman i Kaustby. Här kan man också läsa om resultatet i schottistävlingen och om ballader i nutid.

Förbundsdagen

Ordförande Stefan Kuni omvaldes av förbundsdagen som denna gång hölls ombord på m/s Gabriella mellan Stockholm och Helsingfors 14-16 mars.  Siv Ekström utnämndes till hedersordförande för sitt gedigna arbete för folkmusiken bland barn och ungdomar.  Kryssningen bjöd förstås också på mycket musik lite varstans på båten, nästan dygnet runt.

Finlands svenska folkmusikinstitut 30 år

Spelmansförbundet var huvudman då Finlands svenska folkmusikinstitut grundades 1978. Tio år senare blev det en egen förening och nu har nästa steg tagits i och med att Svenska litteratursällskapet är ny huvudman. Ann-Mari Häggman, som tog initiativ till bildandet går i pension och Niklas Nyqvist blir ny chef för folkmusikinstitutet.

Kalle Berg spelar helst till dans

Fiolspelmannen Kalle Berg i Solf har inte synts så mycket i spelmansförbundets verksamhet. Det beror på att han varit så engagerad som spelman i folkdanskretsar och inte varit medlem i något lag.  Han rör sig gränslöst mellan folkmusik, dansmusik och klassiskt, nånting han fick med sig hemifrån av pappa Valter som också var spelman. Huvudsaken att hjärtat är med, säger Kalle. Han har lett Solf stråkorkester i nästan 40 år och spelar fortfarande aktivt åt folkdansare.
- Det är otroligt lärorikt, man måste ha rätt tempo, rätt sväng, rätta betoningar och pauser på rätta ställen. Men då allt stämmer blir det en njutning, säger han.
Kalle Berg fick utmärkelsen Mästerspelman under Kaustbyfestivalen i år.

Ballader i nutid

Det var ett annorlunda seminarium, skriver Anne Bergman på Folkkultursarkivet som har varit på nordiskt balladmöte. Idag är folkmusik en kategori bland andra musikstilar, och ofta är forskarna själva artister. Och för en gångs skull funderade ingen över det där med finlandssvenskan. Balladforskarna känner verkligen till våra traditioner. Mötet hölls i Växjö i Sverige 26-29 mars.

Vågskvalp möter fiolspel

”Nu, kära gäster som kommer för att vara med om Spelmansstämman på Kökar, vill jag dela med mig av naturupplevelser som endast går att uppleva om våren här. Jag hoppas att ni hinner uppleva något av naturen även i augusti som fond till alla musikupplevelser.”
Så skriver kökarbon Marianne Danielsson inför spelmansstämman i augusti, och fortsätter med att berätta om en underbar dag då hon tog  en gäst från Helsingfors med ut på en tur på sjön. Berättelsen avslutas med gästens kommentar:
”-Ser du hur vackert här är?
Jag svarade att jag naturligtvis gör det men att det skulle bli litet slitet att hela tiden, som gästen, utbrista: gud vad här är vackert!”