Fiolen min nr 4/2007

I detta nr tittar vi lite närmare på de finlandssvenska musikinstituten. Vilka är de och har de några kurser i traditionell folkmusik på programmet? Vi funderar även kring nysatsningarna inför år 2008 varav en är Österbottens låtverkstad. Spelmansförbundets mediastrategi har fått mer uppmärksamhet under det senaste halvåret och några av idéerna börjar nu få fastare konturer. Fler kurser för unga och ett finlandssvenskt program i Kaustby är andra verksamhetsformer som förbundsstyrelsen valt att satsa på.
God Jul och Gott nytt år!

År 2008 ser ut att bli ett händelserikt år för Spelmansförbundet. En av de drivande krafterna bakom många projekt på Åland är en kvinna med pedagogiskt sinnelag som också hanterar tangentbordet och kameran lika bra som hon håller i stråken. I maj fick hon kulturpris och i augusti blev hon rektor för Ålands musikinstitut. Hon kommer också att vara med i redaktionsrådet för nya större Fiolen min som kommer efter nyår. I  tidningen berättar Siv Ekström om hur det kom sig att hon började med folkmusik på fiol, vad hon vill satsa på i musikinstitutet och så passar hon på att puffa för Spelmanstämman på Kökar. I detta nummer finns noterna till allspellåtarna så nu är det fritt fram för mera musik i alla vädersträck!

Låtkurser på Kuggomskolan i Pernå 26-27.1 2008

Emilia Lajunen (bilden) har gått Sibelius-Akademins folkmusiklinje och varit utbytesstuderande vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Tillsammans med Jarmo Romppanen kommer hon att hålla en kurs i folkmusik på Kuggomskolan i Pernå i januari. Emilias huvudinstrument är fiol, men hon sjunger också och spelar nyckelharpa, stråkharpa och kantele. Hon är intresserad av ålderdomlig improvisationsteknik och är välkänd inom modern finländsk folkmusik som solomusiker och kompositör av ny folkmusik. Anmäl om kursdeltagande senast 11.1.2008 till Kuggomskolan: tfn 019-517 770, fax 019-512 254, e-post: nina.nybonn(a)svefol.net

Traditionell folkmusik på stora fioler och på små

Österbottens låtverkstad startar efter nyår. Det är ett projekt som pågår under hela året, inspirerat av en liknande verkstad som varje år arrangeras i Hälsingland i Sverige. Bilden är från Hälsinge låtverkstad 2006, som det året gick under namnet "Stamp". Tanken med låtverkstaden i Österbotten är att deltagarna skall få bekanta sig med den traditionella folkmusiken i Österbotten. I verkstaden ingår  musikteori, arrangemang och stämspel, individuella spelövningar och scenframträdanden, deltagarna får också chans att pröva på att spela till folklig dans och folksång, det blir en turné i skolorna, stämmor och framträdanden samt möjligheter att att spela in och mixa låtar.

Marianne Cygnel berättar om sina folkmusikaliska vänner i Boston och Karleby.

Marianne Cygnel från Karleby med en kär vän, spelmannen Bill Natti, på nordisk sommarfest i Boston. Instrumenten är med så klart, vart de än styr kosan, och många vänner har de fått på vägen. Marianne har lärt känna många folkmusiker under sin tid i USA berättar hon och alla stilriktningar passar hennes dragspel lika bra. Nu har hon flyttat hem till Karleby igen och trivs som fisken i vattnet. Hon har redan bjudit in sina Bostonvänner till nästa Kaustbyfestival och sänder inbjudan också till Spelmansförbundets medlemmar: Kom med och jamma till Kaustby i sommar!

Förbundsdag och Vinterstämma ombord på Gabriella, 14-16.3 2008

Fiolen min byter format och redaktör, redaktionsrådet får ny sammansättning. Synnöve Svanström (bilden) är en av medlemmarna i det nya rådet. Webbsidan omarbetas och kommer att finnas i anslutning till Kulturhuset. Med i planerna finns även fler kurser för unga. Detta är några av de nysatsningar som görs inför år 2008 berättar förbundets ordförande Stefan Kuni i sin ledartext i tidningen. Under förbundsdagen och kryssningen finns det chans att föra fram fler idéer för verksamheten och många goda tillfällen att spela tillsammans och inför publik. Anmäl senast 14.1 om deltagande till Greger Lindell.Tfn (06) 318 4013.

Folkmusikkurs i Stockholm

Efter nyår finns det chans för alla som deltar i Förbundsdagen och Spelmanskryssningen till Stockholm att träffa denne mystiske spelman. Mer om vem han är i tidningen. Här skall bara avslöjas att han är en av Sveriges skickligaste spelmän och han kommer att hålla kurs för alla intresserade ombord på Gabriella medan färjan ligger i hamnen i Stockholm.