Fiolen min nr 3/2007

I detta nr berättar vi om sommarstämman i Närpes, Kaustbyfestivalen, spelmansevenemang kring Aspegrens trädgård i Jakobstad och flera regionala ministämmor. Johanna Lönngren berättar om sina studier i folkmusik och folkdans i Malung och Esselåtar-damerna intervjuas om hur det gick till när de blev "Irlandsbitna".
Sommarstämman i Närpes
Årets sommarstämma i Närpes hade många besökare, speciellt lördagskvällens dans och allspel på Fagerö samlade många spelmän och dansanta par. I Traditionshörnan som ordnades samma kväll bjöds på en lång rad finlandssvenska låtar, framförda av spelmansförbundets egna spelmän. Nytt för i år var att folkvisorna fick ta lite större plats än vad som varit vanligt under tidigare traditionshörnor. Désirée Saarela sjöng en visa efter Elna Hoxell och Margareta Jorpes-Friman bidrog med en ballad från medeltiden.Under söndagens huvudfest var Ulla Mangs konferencier och festtalet hölls av Ulla-Maj Wideroos. (Bilden är från lördagens övningar på gräsmattan vid SÖFF.)
Thure Hinds vald till årets mästerspelman
Under folkmusikfestivalen i Kaustby i somras utnämndes Thure Hinds från Tjöck till årets mästerspelman. De två andra som fick samma titel var Teijo Aho från Kuortane och Jorma Järvelä från Kaustby. Under årets Kaustbyfestival ordnades dessutom en hel finlandssvensk dag. Mikael Fröjdö var konferencier och för programmet svarade Karleby kammarkör, Remells orkester, sångare från Kronoby sångkör, Jungsborgskören, The Gniders, Skrå, Som Folk, Vörå spelmansklubb, Brage spelmän och folkdansare samt Tjöck spelmanslag. Näppärispelmännen uppträdde tillsammans med studerande från Kuulainstitutet och från Musikinstitutet i Jakobstad.
Spelmansgudstjänst vid Rosenlunds prästgård
Området kring Rosenlunds prästgård med Aspegrens trädgård, sommarcaféet och orangeriet skulle lämpa sig väl som plats för en storstämma efter modell Bingsjö, skriver Jan-Anders Barkar från Vestersundsby spelmanslag. Att platsen passar bra för stämmor bevisades även under sommarens spelmansgudstjänst vid Rosenlund. I år medverkade Sångens Vänner, Pedersöre spelmanslag och  Vestersundsby spelmanslag i programmet. Arrangörer är Pedersörenejdens hembygdssällskap och Pedersöre församling. (Johan Neuman t.v. på fotot och Anders Portin var två av spelmännen som deltog i programmet.)
Folkmusikstämmor i Dalarna
Spelmansförbundets ordförande Stefan Kuni har tillsammans med en grupp unga folkmusikstuderande besökt stämmor i Dalarna och rapporterar om sina intryck i tidningen. Med i gruppen var Johanna Lönngren, Andreas Norrvik, Martina Krooks, Johan Lillhannus, Rune Nyboe och Annina Ylikoski.De besökte stämmorna i Svaben, Östbjörka, Bingsjö och Boda.
Liljendalstämman
Inför årets stämma i Liljendal hade Östra Nylands spelmansgille byggt en ny estrad. Stämman genomfördes tillsammans med gäster från Tyskland: Folkloretanzgrupp de Musikschule Treptow-Köpenick. Harpolekarna, Lovisa spelmanslag och Östra Nylands spelmansgille medverkade även  i programmet. Årets evenemang gick under namnet "Folkmusik- och dans vid gungan" Arrangörer var spelmän och folkdansare från Östra Nyland. (Fotot: Barbro Grönqvist och Linda Slätis )
Ålandsgillets stämma på Karl Ehrs
Ålands spelmansgille är värdar för nästa års sommarstämma som skall hållas på Kökar.Under sommarens stämma vid hembygdsgården Karl Ehrs i Finström gav de några smakprov på vad det kan tänkas bli mer av nästa sommar. Ragnar Boman, gillets spelledare avslöjar inte allt ännu, men under sommarens stämma uppträdde bland andra Stig Lindfors och Jalle Sjölund med låtar från Kumlinge. Emmelie Eriksson, Elvira Jansson, Ida Eriksson och Elina Jansson representerade denna gång de unga inom Ålands spelmangille. Fotot visar Durspelarna i aktion: