Folkmusikkurs på Loftet 28.4.2018

27.03.2018 kl. 17:21
Kursledare: Arto Järvelä

Folkmusikkurs med Arto Järvelä 28.4.2018

Plats:         Loftet, Rådhusgatan 28, 65100 Vasa.

Tid:            Lördag 28.4 kl. ​10.00–17.30 ​

Avgift:       45 € för Spelmansförbundets medlemmar,

50 € för övriga.

Avgiften inkluderar undervisning, lunch samt

2 x kaffe + tilltugg

För att kursen skall kunna genomföras behövs minst sju deltagare, så anmäl dig senast söndag 15.4.2018 till kansliet@spelmansforbundet.fi

​På kursen lärs nya låtar ut enligt gehörsmetoden och vi utarbetar dem tillsammans i enkla arrangemang med komp och stämmor. Olika instrument är välkomna! Vi lär oss låtar från olika delar av Svenskfinland, enligt kursdeltagarnas önskemål. Om du vill kan du ta med inspelningsapparat. Välkommen med!

Program:

09.30–10.00 Kaffe

10.00–12.15 Kurs (3 h)

12.15–13.15 Lunch

13.15­–14.45 Kurs (2 h)

14.45–15.15 Kaffe

15.15–17.30 Kurs (3 h)

Arto Järvelä torde inte behöva någon desto vidare presentation. Han har kallats "den flitigaste mannen i finsk folkmusik” på grund av de många projekt, grupper och konstellationer han är inblandad i. Primärt är han violinist. Bland övriga instrument han spelar finns nyckelharpa, mandolin och kantele.

Till skillnad från stor del av dagens aktiva folkmusiker tillhör han en spelmanssläkt med obruten linje av spelmän; han tillhör fjärde generationens spelmän i sin familj, vars musikaliska anor hör hemma i samhället Kaustby. Som tioåring spelade han trummor och elbas i ett familjeband tillsammans med sin far. Fiolen började han syssla med på allvar i trettonårsåldern. Han spelade tramporgel i Järvelän pikkupelimannit, som då närmast kan beskrivas som det lokala spelmanslagets ungdomsavdelning, tills han var tillräckligt bra på fiol för att kunna spela det instrumentet i gruppen. Detta band blev småningom till JPP, den största gruppen inom finsk spelmansmusik.

Förutom att han lärt sig spela den traditionella vägen är han är utbildad på Sibelius-Akademins folkmusiklinje, där han sedermera själv blivit verksam som lärare.

Arto har också, förutom den finska folkmusiken, arbetat mycket med den åboländska och sydösterbottniska folkmusiktraditionen, så vi kan vänta oss en stor variation av låtar under kursen.

Arrangör: Finlands svenska spelmansförbund i samarbete med SFV

Ladda ner programmet här