Soi torpat ja salongit - Spel i stuga och salong

10 Mars 2019, 15:00 - 16:00

Sö 10.3 kl. 15 Soi torpat ja salongit - Spel i stuga och salong

Plats: Kommunalgården, Korpovägen 124, Korpo.

Arrangör: Pargas stad och Korpo kulturgille.

Tid: Kl. 15.00-16.00

Spel i stuga och salong - Musik som går genom tiden

Marianne Maans och Marjaana Puurtinen (fioler och sång)

Spel i stugor och salong är en tvåspråkig konsert som inspirerats av den rika folkmusiktraditionen i Egentliga Finland, där skärgårdens, byarnas och städernas musik lever i naturlig växelverkan med varandra i språk, tid samt kultur. Konserten förenar stilar från olika tider i musikernas tolkningar och arrangemang för två fioler och sång på finska och svenska. Spelmansmusiken och folksången bildar ett starkt och mångsidigt medel för känslouttryck, improvisation och samvaro i allt från medeltidsballader och menuetter till polkor samt valser. Konsertens längd är ca en timme.

Marianne Maans är en professionell folkmusiker och sakkunnig inom den finlandssvenska folkmusiken. Hon har sedan slutet av 1990-talet verkat mångsidigt som musiker och förverkligat olika musikaliska projekt. Marjaana Puurtinen är en drivande kraft inom folkmusiken i Egentliga Finland. Hon har bl.a. ansvarat för musiken till flera större dansverk som förverkligats. Duon bilder en stark kombination av kunnande för den lokala finsk- och svenskspråkiga folkmusiken.

Kommunalgården i Korpo
Korpovägen 124
21710 Korpo

Finlands svenska spelmansförbund är en organisation för befrämjande av finlandssvensk folkmusik och finlandssvenska folkmusiktraditioner. Förbundet skapar kontakt mellan spelmän och spelmanslag i Finlands svenskbygder. Adresser till spelmanslagen finns under fliken förbundsinfo.

Du är hjärtligt välkommen till alla händelser du hittar på våra sidor fastän du kanske inte spelar själv och annars bara är intresserad av spelmansmusik. Tag modigt kontakt med oss och kom med!

Kommande evenemang

29
30
31
Spelmansförbundets spelmansstämma ordnas varje sommar. Stämman ambulerar mellan olika orter i Svenskfinland.