Digital låtkurs med Jenny Gustafsson

14 Januari 2022 kl. 14.00–28 Januari 2022, 14.00

Missade du den omtyckta digitala låtkursen med Jenny Gustafsson i januari 2021? Nu får du en ny chans i januari 2022 då vi kör kursen i repris. Som kursdeltagare mottar du per e-post en ny filmlänk varje vecka tre fredagar i följd (14.1, 21.1 och 28.1). Filmerna är sedan tillgängliga för dig fram till 30.4.2022.

Kursen riktar sig till instrumentalister på alla nivåer och utlärningen sker på fiol. Eftersom det handlar om en digital kurs bestämmer du inlärningstempot själv. Låtarna presenteras i långsam, medel och snabb hastighet. Förutom låtar innehåller kursen fioltekniska övningar och några andrastämmor.

Kursavgift:    30 euro för Spelmansförbundets medlemmar, 50 euro för övriga

Anmälan:      senast 12.1.2022 till kansliet@spelmansforbundet.fi

Jenny Gustafsson, född och uppvuxen i Västergötland, är riksspelman på fiol och har med sitt traditionsmedvetna och personliga uttryck de senaste åren samlat en bred lyssnarskara omkring sin musik. Hon framträder som solospelman och i olika ensemblekonstellationer. Jenny är en mycket uppskattad pedagog bl. a på ungdomskurserna Sjövikskursen och Västra låtverkstan.

Jenny har skrivit boken Urmakarns notsamling om spelmannen Carl Johan Andersson och de vaxrulleinspelningar som finns bevarade efter honom. Hon har också gett ut albumen Månsing (2016) och Ornunga (2019) tillsammans med Hans Kennemark.

På kursen kommer Jenny lära ut låtar från Västergötland, ett landskap i sydvästra Sverige som har en rik låtskatt att lära känna.

Finlands svenska spelmansförbund är en organisation för befrämjande av finlandssvensk folkmusik och finlandssvenska folkmusiktraditioner. Förbundet skapar kontakt mellan spelmän och spelmanslag i Finlands svenskbygder. Adresser till spelmanslagen finns under fliken förbundsinfo.

Du är hjärtligt välkommen till alla evenemang och aktiviteter du hittar på våra sidor även om du kanske inte spelar själv utan annars bara är intresserad av spelmansmusik. Tag modigt kontakt med oss och kom med!

Kommande evenemang

Jan 2022
TiOnToFr

1
2
3
4
5
6
78
9
10
11
12
13
141516171819202122232425262728
29
30
31

Spelmansförbundets spelmansstämma ordnas varje sommar. Stämman ambulerar mellan olika orter i Svenskfinland.