Förbundsdag och Vinterstämma i Borgå

19–20 mars 2022

Tredje veckoslutet i mars är alla vänner av folklig musik och dans välkomna till Borgå på Spelmansförbundets Vinterstämma. Alla Spelmansförbundets medlemmar kallas också till ordinarie förbundsdag, vårt årsmöte, där vi blickar tillbaka på året som gick och fattar beslut om nästa verksamhetsår.

I år samlas vi till Vinterstämma i Borgå. De lokala spelmännen med Ann Ewalds, Ben Ewalds och Göran Johnsson i spetsen har styrt och ställt för att vi ska ha det bra, och på programmet har vi ett tema kring musiken i Adolf Fredrik Stares notbok i samarbete med Södermanlands Spelmansförbund. Stefan Kuni håller ett par lektioner låtkurs med låtar från notboken som de båda spelmansförbunden gett ut i faksimiltryck tillsammans. Parallellt håller Bert Persson och Lena Iggendal danskurs utgående från samma repertoar. Spelman på danskursen är riksspelman Christina Frohm. Sedan kommer vi att spela och dansa tillsammans, både Stare-repertoar och allt annat som vi får lust till.

För att underlätta för österbottningarna att ta sig till årets förbundsdag ordnas nu gemensam transport. Avfärden sker redan på fredag, med start i Jakobstad. Bussen kör via Vasa söderut längs Riksåttan till Lappfjärd och vidare mot Borgå där vi beräknas vara kl. 21.30. Tid för jam på fredag kväll och för staden Borgå på lördag förmiddag. Tillbaka i Österbotten är vi på söndag kväll. Bussavgiften är 40 euro för förbundets medlemmar och 60 euro för övriga.

Busstidtabell (fre 18.3):

12.10                  Jakobstads busstation
13.40                  Smedsby
13.50                  Vasa (Handelsesplanaden)
15.10                  Tjöck (Café Tinka)
15.15–15.30       Lappfjärd (ABC)
21.30                  Borgå (incheckning på
                           Budget Hotel Easystay)

Lördag 19.3

12–14.00 Incheckning på Budget Hotel Easystay
14.00 Välkomstkaffe
15.00 Förbundsdagen sammanträder
17.00 Middag
18.00 Visning av bildspel med presentation om A. F. Stare
18.45 Spelkurs på hotellet
18.45 Avfärd till danskurs i TALO i Hammars
20.15 Avfärd till TALO för spelkursens deltagare
20.30 Kvällsbit i TALO
21.15 Gemensamt program för spel- och danskursens deltagare
22.00 Spel och dans
23.00 Återfärd till hotellet där man kan fortsätta
spela och dansa hur länge man vill.

Söndag 20.3

8–10.00 Frukost
9.00 Den nya styrelsen håller konstituerande möte
10.45 Ljuständning vid spelmansgravar
11.30 Lunch
12.30 Hemfärd

Kost och logi fre-sön

Enkelrum 50 euro/natt, dubbelrum 80 euro/natt, trippelrum 110 euro/natt. Frukost ingår.

Middag + kvällsbit på lördag: 35 euro, endast kvällsbit 12 euro. Lunch på söndag 12 euro.

Kom ihåg att meddela om eventuella specialdieter.

Anmälan

Anmälningar skickas per e-post senast den 11 mars 2022 till kansliet@spelmansforbundet.fi

Vid anmälan, meddela även om du deltar i spelkursen eller danskursen! Kurserna arrangeras i samarbete med Södermanlands Spelmansförbund och Svenska folkskolans vänner.

Möjlighet att delta i årsmötet på distans via Zoom. Anmälan till kansliet@spelmansforbundet.fi senast torsdagen den 17 mars. Uppge till vilken e-postadress Zoomlänken skall skickas!