SpelmansFolk i Åbo

Årets SpelmansFolk kommer till stora delar att utspela sig på Restaurang Kåren där vi på lördagen har spel- och danskurser, håller kvällskonsert och dans samt jammar och umgås i baren. På Kåren serveras lunch och kvällsbuffé till facila priser. Under dagen kommer vi också att spela på stan. På fredag kväll samlas vi på Restaurant Göran för middagsbuffé, musikunderhållning och jam. Förmånligt boende har vi hela veckoslutet på museifartyget S/S Bore.

I samband med anmälan; välj spelmanspaket för fredag–lördag eller enbart lördag, boka boende, berätta vilka kurser du vill delta i och om du vill medverka i det publika programmet!

Preliminärt program

Fredag 30.9

18.00–24.00   Middag, musikunderhållning och
                       jam på Restaurant Göran.

Vid ankomsten får de förhandsanmälda spelmanspass till SpelmansFolk,
övriga betalar inträde.

Lördag 1.10

10.00               Kårens dörrar öppnas

10.15–12.45    - Kurs med fiolspelmannen
                          Siv Ekström från Jomala
                        - Kurs med dragspelaren
                           Pekka Pentikäinen från Esbo

10.00–12.30    SpelmansFolk på stan i Hansakvarteret

12.30–14.30    Lunch

14.00–16.30    - Pröva på folkmusik,
                          kurs med Siv Ekström
                        - Danskurs för alla med
                           Heidi Palmu
                           och Marcus Blomberg

14.00–16.00    SpelmansFolk på stan i Hansakvarteret

16.30–18.30    Middag

19.00–22.00    Spelmanskonsert (med paus)

22.00–             Dans

22.30–             - Open Stage/”fox- och tangojam”
                           i baren/matsalen
                         - Tradjam i Argentinasalen

Söndag 2.10

02.00               Kårens dörrar stängs

Kom och spela!

Anmäl dig eller ditt lag till:

• Spelning på Restaurant Göran (fredag 21–24)
  • SpelmansFolk på stan (lördag 10–12.30)
  • Konsertspelning på Kåren (19–22)
  • Dansspelning på Kåren (22–01.00)

Jam dygnet runt

• Kvällsjam på Restaurant Göran (fredag)
  • Jam i Kårens aula (hela lördagen)
  • Open Stage i baren/matsalen på Kåren (lördagen 22.30–01.30)
    Open Stage fungerar tillika som jamplats för dem som gillar dansmusik av nyare snitt
  • Tradjam i Argentinasalen (22.30–01.30)

Inträden och paketpris

Paketpriser – förutsätter anmälan

Spelmanspaket 1
För spelmansförbundets medlemmar 70 €, rabatt för studerande -10 €
I paketet ingår: inträde till Restaurant Göran (fredag), inträde till Kåren (lördag) inklusive deltagande i 1–2 kurser och samtliga beställbara måltider.

Folkpaket 1
För övriga (samma paket som ovan) 80 €, rabatt för studerande -10 €

Spelmanspaket 2
För spelmansförbundets medlemmar 40 €, rabatt för studerande -10 €
I paketet ingår: Inträde till Kåren (lördag) inklusive deltagande i 1–2 kurser och lördagens beställbara måltider.

Folkpaket 2
För övriga (samma paket som ovan) 50 €, rabatt för studerande -10 €

OBS: både Restaurant Göran och kurserna har begränsade antal platser och förhandsanmälda har företräde

Måltider kan inte köpas på plats utan beställs via anmälan.

Inträde till Restaurant Göran 10 €, studerande 5 €
Inträde till Kåren 10 €, studerande 5 €
eltagaravgift/kurs 20 € (en betald kursavgift inkluderar inträde till Kåren,) studerande 10 €

OBS: Kåren tar en garderobsavgift på 2 € under lördagen.

Middag, lunch och kvällsbuffé

Fredag – Middagsbuffé på Restaurant Göran, 26 €
kl. 19.00
Salladsbord, husets bröd, stekt kyckling, rostade grönsaker och timjansås, till efterrätt chokladkaka, marinerade bär och vaniljgrädde. Lokalproducerat Thoreau-vatten med eller utan kolsyra ingår i måltiden.
Kaffe/te 2,50 € (köpes separat)

Lördag – Lunch på Kåren, 10 €
kl. 12.30–14.30
Ugnspotatis med kycklingfyllning, sallad, bröd och kaffe. Vatten som måltidsdryck ingår.

Lördag – Kvällsbuffé på Kåren, 20 €
16.30–18.30
Salladsbord, husets bröd, sweet& sour griswok med ris, till efterrätt äppelpaj med vaniljsås samt kaffe/te. Vatten som måltidsdryck ingår

Förmånligt spelmanslogi på museifartyg

Vi har bokat hytter på Laivahostel S/S Bore som ligger för ankar i Aura å. Större delen av hytterna har fönster. Hytter för två finns det flest av, och de flesta har två nedresängar. Hytter för tre och fyra samt hytter med vardagsrum finns det endast ett fåtal av. Hytterna fördelas enligt anmälningsordning.

Enkelhytt          48 €/hytt/natt
Hytt för två      76 €/hytt/natt
Hytt för tre      105/hytt/natt
Hytt för fyra    124 €/hytt/natt
Hytt för två med ett vardagsrum 86 €/hytt/natt

• I hyttpriset ingår frukost (lö–sö 6.30–10.30), sängkläder, handduk och morgonbastu (6.00–10.00).
  • Efter att anmälningstiden gått ut måste var och en boka logi själv till ordinarie pris.
  • Incheckning från 15.00 och utcheckning senast kl. 12.00.
  • Laivahostel Bore har en gemensam parkeringsplats med museicentret Forum Marinum. Hostellets kunder får ett parkeringstillstånd vid incheckning.

Anmälan görs till kansliet@spelmansforbundet.fi
Vi tar emot anmälningar så länge det finns platser kvar.

Uppge följande:

• namn
  • kontaktuppgifter
  • vilka kurser du vill delta i
  • vilka programpunkter du vill medverka i
  • önskat paket (anteckna eventuell specialdiet)
  • behov av logi på Bore och vem du vill dela hytt med

Du kan anmäla flera personer samtidigt, uppge i så fall ovanstående för alla.

Övrigt att notera:

Ingen gemensam transport ordnas, men samåk gärna.

Aktuella adresser:
  • Hostel- och museifartyget S/S Bore: Slottsgatan 72, 20100 Åbo
  • Restaurant Göran: Slottsgatan 72, 20100 Åbo
  • Restaurang Kåren: Tavastgatan 22, 20500 Åbo

Avståndet mellan Slottsgatan 72 och Tavastgatan 22 är ca 3 km och tar ca 30 minuter att promenera.

Spel- och danskurser under lördag

Kurs med fiolspelmannen Siv Ekström från Jomala

På den här kursen får vi lära oss lite låtar kryddade med tips om stråkteknik, enkelt komp och stämspel.

Kurs med dragspelaren Pekka Pentikäinen från Esbo

På den här kursen får vi lära oss låtar från Esbo och Lojo och också bekanta oss med Pekkas folkmusikarrangemang.

Pröva på folkmusik – kurs med Siv Ekström

På den här kursen får deltagarna – som namnet säger – pröva på att spela folkmusik. Kursen riktar sig till personer som inte spelat folkmusik tidigare men som spelar ett instrument och har några års spelvana.

Danskurs med Marcus och Heidi

Vi vet alla att musiken och dansen hör ihop och att de alltid har gjort det, men vad är det som gör dansen behaglig att dansa? På kursen får du lära dig grunderna i några av de vanligaste pardanserna och öka din förståelse för musikens och dansens samverkan. Utöver det uppmärksammar vi årets tema: menuetten. Inga förhandskunskaper krävs, bekväma kläder och skor kan vara bra att ha med!

Info om lärarna:

Siv Ekström är mästerspelman från Åland. Där leder hon folkmusiklaget Kvinnfolk och undervisar vuxna i fiolspel i medborgarinstitutets kurs Polkan går. Siv har lärt upp många nya spelmän både på Åland och i Jakobstad där hon på 80-talet startade Vestersundsby spelmän och drog folkmusikkurser i vad som idag är Novias musikutbildning. Siv är en av arrangörerna bakom det årligen återkommande folkmusiklägret på Kyrkogårdsö där hon också är en av lärarna. Hon är en av eldsjälarna bakom spelmansstämman i Önningeby och bakom Öppet hus-kvällarna i Önningebymuseet som samlar 20–30 spelmän varje månad.

Pekka Pentikäinen är utbildad dragspelslärare från Sibelius Akademins folkmusikavdelning och har medverkat i många olika folkmusikgrupper på finskt håll. För oss svenskspråkiga är han kanske mest känd som ledare för Espoon pelimannit - Esbo spelmanslag som kommer ut med en ny skiva i dagarna och från gruppen Pirnales som var aktiv i slutet av 1980- och början av 1990-talet. Pekka har arbetat i många olika sammanhang, bl.a. med folkdans och teater och opera. Pekka lärare i Esbo Arbis i durspel och för spelmanslag. Han är en omtyckt och flitigt anlitad pedagog och har också undervisat på Spelmansförbundets kurser tidigare.

Marcus Blomberg är en mångkunnig spelande dansinstruktör med lång erfarenhet av både folkdans och folkmusik – främst ur folkdansens synvinkel sett. Han har öga för dansinlärningsprocesser och får dansen att kännas lätt och begriplig också för ovana. Marcus är strukturerad och tydlig som instruktör och jobbar med att öka förståelsen för sambandet mellan dans och musik. Till vardags jobbar Marcus med ungdomar i skolan och på fritiden sysslar han gärna på sin egen gård med olika projekt.

Heidi Palmu är en positiv inspiratör. Heidi är utbildad socionom och danslärare med folkdans som huvudämne och besitter lång erfarenhet av dansutlärning för väldigt varierande grupper. I sin undervisning betonar Heidi naturlighet, glädje, gemenskap och kontakten med danspartnern. Dansen skall ge tillfredställelse och njutning. Heidis spontana sätt och förmåga att ta stunden som den kommer syns även i undervisningssituationerna. Till vardags jobbar Heidi med förebyggande barnskyddsarbete och på deltid som danslärare i olika sammanhang. Fritiden spenderar hon gärna med ”händerna i myllan” och med den stora familjen.

Tillsammans bildar Heidi och Marcus en välfungerande helhet, där bådas pedagogiska styrkor får komma fram. De har jobbat ihop i många år och delar intresset för dans och dansutlärning. Pardanserna ligger dem båda varmt om hjärtat.

Kurserna arrangeras i samarbete med SFV