Folklandia 2025

Folkmusik- och folkdanskryssning Åbo-Kapellskär-Åbo 10-11.1.2025Läs mera »

Lilla spelmansstämman 9-10 juli 2024

Den finlandssvenska programhelheten under Kaustinen Folk Music FestivalLäs mera »

Spelmansstämman 2024

Korsholm och Vasa, 26-28 juliLäs mera »

Förbundsdag och Vinterstämma

hålls den 23-24 mars 2024 på Motel Marine och Svenska klubben i Ekenäs.Läs mera »

Skärikurs på Sälgrund

20–22.9.2024

Årets skärikurs följer traditionen: vi åker ut med båt från Kaskö fiskehamn på fredag kväll ca kl. 18.30. Båtfärden tar omkring 10 minuter. Den mest intensiva kursdagen är lördag, men två lektioner håller vi preliminärt redan på fredag kväll. I övrigt fylls kvällarna av jam, trevligt umgänge, bastubad och korvgrillning. Kursen avslutas efter lunch på söndag, med båtavfärd från Sälgrund ca kl. 14.00.

Kursen lämpar sig för alla som har lite spelvana.

Lärarna

Liksom tidigare år kommer kursen att ha två lärare; en på fiol och en på dragspel. Som deltagare kommer man – oberoende av instrument – att ta del av bådas undervisning.

Boende

Under skärikurshelgen finns det fyra olika övernattningsalternativ på Sälgrund: i tvåbäddsrum i huvudbyggnaden (ett av rummen har plats för tre), i huvudbyggnadens separata Lax-lägenhet med sex bäddar (tre våningssängar), i tvåbäddsrummet i stugan samt i stugans sexbäddsrum (tre våningssängar). Boende i tvåbäddsrum i huvudbyggnaden är dyrast medan sexbäddsplatserna i stugan är förmånligast. Meddela dina boendeönskemål vid anmälan så försöker vi uppfylla önskemålen så långt det går. Vi strävar förstås till att deltagarna i flerbäddsrummen är av samma kön om inget annat önskas.

Kursavgift

Kursavgiften baserar sig på vilket boende du har. Priset gäller för medlemmar i Finlands svenska spelmansförbund. Icke-medlemmar betalar ytterligare 20 euro/person.

- Boende i 2-bäddsrum i huvudbyggnaden: 190 €/person

- Boende i Lax-lägenheten med sex bäddar: 160 €/person

- Boende i 2-bäddsrum i stugan: 160 €/person

- Boende i 6-bäddsrum i stugan: 150 €/person

I priset ingår undervisning, boende och mat samt båttransport till och från ön. Sängkläder ingår, men handdukar bör var och en ta med själva!

Anmälan

Skicka din anmälan till kansliet@spelmansforbundet.fi senast en månad innan kursstart. Platserna är begränsade och fylls i den ordning anmälningarna kommer in. Kom ihåg att meddela eventuell specialdiet samt vilket instrument du spelar under kurshelgen.

Lärarna

Presentatiostexter är på kommande....

Kursen arrangeras i samarbete med SFV:s studiecentral