Digital låtkurs med Jenny Gustafsson 14-28.1.2022

03.01.2022 kl. 14:20

Missade du den omtyckta digitala låtkursen med Jenny Gustafsson i januari 2021? Nu får du en ny chans i januari 2022 då vi kör kursen i repris. Som kursdeltagare mottar du per e-post en ny filmlänk varje vecka tre fredagar i följd (14.1, 21.1 och 28.1). Filmerna är sedan tillgängliga för dig fram till 30.4.2022.

Kursen riktar sig till instrumentalister på alla nivåer och utlärningen sker på fiol. Eftersom det handlar om en digital kurs bestämmer du inlärningstempot själv. Låtarna presenteras i långsam, medel och snabb hastighet. Förutom låtar innehåller kursen fioltekniska övningar och några andrastämmor.

Kursavgift:    30 euro för Spelmansförbundets medlemmar, 50 euro för övriga

Anmälan:      senast 12.1.2022 till kansliet@spelmansforbundet.fi

Jenny Gustafsson, född och uppvuxen i Västergötland, är riksspelman på fiol och har med sitt traditionsmedvetna och personliga uttryck de senaste åren samlat en bred lyssnarskara omkring sin musik. Hon framträder som solospelman och i olika ensemblekonstellationer. Jenny är en mycket uppskattad pedagog bl. a på ungdomskurserna Sjövikskursen och Västra låtverkstan.

Jenny har skrivit boken Urmakarns notsamling om spelmannen Carl Johan Andersson och de vaxrulleinspelningar som finns bevarade efter honom. Hon har också gett ut albumen Månsing (2016) och Ornunga (2019) tillsammans med Hans Kennemark.

På kursen kommer Jenny lära ut låtar från Västergötland, ett landskap i sydvästra Sverige som har en rik låtskatt att lära känna.

Pia-Stina Sarin