Spelmansstämman 2021 INHIBERAD

02 Juli 2021 kl. 16.00–04 Juli 2021, 16.00

Sommarens upplaga av Finlands svenska spelmansförbunds spelmansstämma inhiberas. Stämman skulle ha hållits i Vörå den 2–4 juli i anslutning till Vörådagarna. Den lokala stämmoarrangören Vörå Spelmansklubb och Finlands svenska spelmansförbund fattade beslutet vid ett virtuellt möte onsdagen den 5 maj.

En spelmansstämma bygger på en fri och otvungen samvaro där spelmän möts till samspel, dans och andakt utan begränsningar i vare sig antal eller avstånd. Detta är inte möjligt för närvarande. Även om restriktionerna luckras upp är det osannolikt att de är försvunna redan i början av juli. Det är också osäkert om folk vill och vågar resa och samlas redan då. Allt detta gör att man inte kan åstadkomma ett evenemang som lever upp till de förväntningar som ställs på en SPELMANSSTÄMMA.

/ Finlands svenska spelmansförbund i samarbete med Vörå Spelmansklubb

(Texten formad av Wilhelm Skata från Vörå Spelmansklubb)

Vörå

Finlands svenska spelmansförbund är en organisation för befrämjande av finlandssvensk folkmusik och finlandssvenska folkmusiktraditioner. Förbundet skapar kontakt mellan spelmän och spelmanslag i Finlands svenskbygder. Adresser till spelmanslagen finns under fliken förbundsinfo.

Du är hjärtligt välkommen till alla händelser du hittar på våra sidor även om du kanske inte spelar själv utan annars bara är intresserad av spelmansmusik. Tag modigt kontakt med oss och kom med!

Kommande evenemang

29
30
31

Spelmansförbundets spelmansstämma ordnas varje sommar. Stämman ambulerar mellan olika orter i Svenskfinland.